Pozycjonowanie filmów wideo na YouTube i Google – cena, zasady
i skuteczność
Sam pomysł stworzenia filmu na YouTube wydaje się być całkiem przyjemnym i ciekawym zajęciem. Nie możesz jednak zapomnieć o jego głównym zadaniu, czyli wygenerowaniu zwrotu pieniędzy, które zainwestowałeś w produkcję oraz dodatkowych zysków. Jeśli nie uda Ci się zdefiniować swoich celów już w początkowej fazie przygotowania filmu, całe przedsięwzięcie może skończyć się tym, że Twój wkład finansowy zostanie utopiony. Musisz wiedzieć, czego oczekujesz od swojego wideo, w jaki sposób ma ono urzec widzów, wpłynąć na grupę docelową i osiągnąć pożądane rezultaty.
Tak, jak zrobił to jeden z naszych klientów – Hotel Primavera, dla którego stworzyliśmy i wypromowaliśmy m.in. ten filmik:
Z punktu widzenia SEO istnieją tak naprawdę tylko dwa główne cele: budowanie więzi społecznych wraz z generowaniem akcji oraz zwiększenie konwersji.
Dobrze zrobiony film może generować duża liczbę linków do strony internetowej, często z renomowanych domen. Nie mówimy tutaj o kilku, lecz setkach i tysiącach wysokiej jakości linków. Problemem jest jednak to, że obecnie w Internecie mamy tak wiele treści wideo, że jeśli nie stworzysz naprawdę wyjątkowego filmu z wielkim planem marketingowym, sukces będzie ograniczony.
Twój film powinien mieć coś do zaoferowania coś dla widza. Może go zaskoczyć, rozbawić, zaszokować lub rozdrażnić, czasami wywołać wszystkie te emocje
Twórcy tego filmu doskonale wiedzą, jaką moc mają emocje. Spójrz na liczbę wyświetleń. Nie będziemy jej przytaczać, bo wciąż rośnie przez kolejne udostępnienia w krajach całego świata.
Tak naprawdę nie jest do końca ważne jakie to będą emocje, ale to czy będą one na tyle silne, żeby widz zechciał się tym filmem dzielić z innymi poprzez kliknięcie “udostępnij” lub post z linkiem do Twojej witryny
Dobrym sposobem na wzbudzenie zainteresowania widzów jest stworzenie filmu edukacyjnego. Przykładem takiego działania jest SEOmoz.org – piątkowa tablica, czyli cykl flmów typu whiteboard, publikowanych regularnie w każdy piątek. Filmy te nie tylko przyciągają wielu oglądających, ale też znaczną liczbę linków, dzięki czemu zwiększają ruch na stronie SEO.moz. Kolejnym skutecznym sposobem wykorzystywanym przez SEO.moz jest dodanie „przycisków” „Lubię to” oraz „Tweet” w treści filmu. Umożliwia to widzom natychmiastowe udostępnienie filmu dalej.
Pozycjonowanie filmów w wyszukiwarce Google
Słowa kluczowe YouTube
Wybranie odpowiednich słów kluczowych to bardzo ważny element strategii pozycjonowania filmu. Jest kilka miejsc, w których słowa te odgrywają istotną rolę. Google czyta słowa, aby dowiedzieć się jakie treści zawiera dany film. Zbadaj słowa kluczowe pod kątem swojego wideo, dowiedz się, które z nich są najczęściej wyszukiwane przez użytkowników Internetu.
Jak używać słów kluczowych?
- Użyj go w tytule filmu – najlepiej na początku
- Dodaj powiązane słowa kluczowe do opisu swojego filmu. Pamiętaj jednak, żeby nie przesadzić. Opis powinien wyglądać naturalnie i nie zostać pozbawiony sensu przez „nafaszerowanie go” popularnymi frazami.
- Chwytliwy tytuł to także plus. W przypadku YouTube, odnosi się to do pola tytułu podczas przesyłania wideo. To może również odnosić się do tytułu stosowanego w XML Sitemap i nagłówka używanego w miejscu bezpośrednio przed osadzania kodu wideo. Niektóre usługi oferują pola słów kluczowych podczas przesyłania pliku. Można również korzystać z tych pól, aby powiedzieć systemu, jakie słowa kluczowe staramy się znaleźć dla filmu.
Tytuł filmu na Youtube
Skoro już jesteśmy przy tytule filmiku, parę słów na temat ich nadawania. YouTube jest drugą pod względem popularności wyszukiwarką na świecie. Upewnij się, że tytuł Twojego filmu zawiera odpowiednie słowa kluczowe. Pomoże to użytkownikom znaleźć to video poprzez wyszukiwarki.
W tytule najważniejsze jest 66 pierwszych znaków – to te słowa Google filtruje w celu wyszukania informacji. Tytuł oczywiście może być dłuższy, ważne jest żeby jego pierwsze słowa stanowiły najczęściej wyszukiwane frazy
Jeśli chcesz zawrzeć w tytule nazwę swojej firmy lub marki, umieść ją na końcu. Warto także używać słowa „video”. To ułatwi wyszukiwanie osobom, które będą chciały znaleźć konkretne rozwiązanie swojego problemy w formie filmu. Zamiennie można też stosować słowa „film” lub spolszczone „wideo”. Pamiętaj również, że nadany przez Ciebie tytuł nie jest czymś przypisanym na stałe do filmu. Zawsze możesz wrócić do tego etapu i ustalić inną nazwę. Jeśli nie masz wprawy w tego typu działaniach, stosuj różne warianty i obserwuj efekty.
Opis filmu, który pomoże w optymalizacji
Zapominanie o opisie filmu jest poważnym błędem. Google nie ma jeszcze możliwości określania treści wideo na podstawie jego zawartości, robi to więc na podstawie tego, co „przeczyta” o filmie. Opis klipu jest unikalny, a ze względu na to, że jego początkowa część wyświetlana jest w wynikach wyszukiwania, warto zewrzeć w niej słowa kluczowe, pod które optymalizujemy wideo. Podobnie jednak jak w przypadku tytułu filmu powinieneś zachować zdrowy umiar, tak żeby opis nie był zbitką słów kluczowych, ale faktycznie odzwierciedlał treść filmu.
Pamiętaj, że maksymalna liczba słów w opisie wynosi 800, z czego tylko pierwsze 25-30 znaków jest widocznych w wynikach wyszukiwania YouTube
To muszą być więc słowa kluczowe. Najbardziej optymalny opis to taki, który jest o ok. 2 lub 3 zdania dłuższy od tytułu filmu. Kopiowanie tytułu do opisu mija się z celem ponieważ ta fraza i tak zostanie wyszukana, a Ty zmarnujesz możliwość użycia innych słów kluczowych. Możesz także wstawić w opisie link do swojej strony internetowej, strony na facebooku, oferty itp. Umieść adres URL na początku, tak żeby użytkownicy zobaczyli link nawet, jeśli opcja „więcej informacji” będzie zwinięta.
Optymalizacja tagów na YouTube
Tagi to kolejne po tytule i opisie „narzędzie”, które pomoże Ci w pozycjonowaniu Twojego filmu na YouTube. Są wykorzystywane przez wyszukiwarki do umieszczenia Cię w organicznych wyszukiwaniach. YouTube używa ich też do kojarzenia ze sobą filmów zawierających podobną treść.
Maksymalna długość tagów to 120 znaków, użyj więc co najmniej 10 tagów
Wybierając tagi zwróć uwagę na takie frazy, jak nazwa Twojej marki, miasto, z w którym działa firma i istotne tematy. Pamiętaj, żeby używać ich zarówno w liczbie mnogiej, jak i pojedynczej. Używanie tagów z pokrewnych tematów i słów kluczowych może pomóc Twojemu filmowi w pojawianiu się w tzw. pokrewnych treściach podczas wyświetlania innego filmu.
Więcej na temat tagów do filmów powie Ci ten sympatyczny pan:
Adnotacje w filmach
Kolejnym skutecznym, ale nie przez wszystkich znanym sposobem jest wykorzystywanie adnotacji. To doskonały sposób na zachęcenie widzów do poświęcenia większej ilości czasu na oglądanie Twoich filmów. Można odwoływać się np. do filmiku z tej samej serii, do kontynuacji tematu lub określonych kategorii. Dobrze jest wtedy w treści filmu (jeśli to możliwe) wspomnieć o temacie poruszanym i omawianym szerzej w innym Twoim wideo i w tym momencie wstawić odpowiedni odnośnik – czyli adnotację.
Tego typu odnośniki mogą również zachęcać widzów do odwiedzenia Twojej strony internetowej lub skorzystania z usługi biznesowej. Najlepiej jeśli dana adnotacja pozostanie na ekranie przez kilka sekund.
Ten miły Pan natomiast pokaże Ci jak dodać adnotację z zachętą do subskrybowania kanału:
Optymalizacja kanału YouTube
Zdecydowanie lepiej publikuje się filmy na kanale, który posiada już pewną liczbę zaangażowanych użytkowników, niż na zupełnie nowym i jeszcze pustym. Osiągnięcie pewnego stopnia popularności kanału wymaga czasu, ale warto nad tym popracować, ponieważ ma to wpływ na miejsce Twoich filmów w wyszukiwarce.
Najlepiej jeśli podejdziesz do prowadzenia kanału jak do pisania bloga
Ustal pewien harmonogram i staraj się do niego stosować: regularnie wgrywać nowe treści, trzymać się pewnej spójności w konwencji, kolorystyce itp.
O czym pamiętać tworząc kanał YouTube?
1. Upewnij się, że tytuł/nazwa Twojego kanału wiąże się z marką, którą chcesz nim promować.
2. Uzupełnij zakładkę z opisem kanału używając odpowiednio dobranych słów kluczowych, ale nie zapominając o przekazaniu najistotniejszych informacji na temat firmy i marki.
3. Otaguj swój kanał odpowiednimi słowami kluczowymi.
4. Stwórz mocny wizerunek marki wykorzystując wszystkie możliwości kanału, umieszczając na nim zdjęcia, motywy, odnośniki do strony www, portali społecznościowych itp.
Promocja nowego filmu na YouTube
Umieszczenie filmu na kanale, odpowiednie zatytułowanie go, opisanie i tagowanie oraz umieszczenie adnotacji to już bardzo dużo, ale ciągle nie wszystko. Pamiętaj, że film – nawet najlepszy wymaga promocji jak każdy inny produkt.
Podziel się więc informacją o swoim video na wszystkich społecznych kanałach medialnych
Używaj Facebooka, Twittera, Snapchata, LinkedIn, Google+ i wszystkich dostępnych narzędzi tego typu.
Nie bój się także subskrybować kanału konkurencji i innych firm z tej samej lub podobnej branży, również zagranicznych. Możesz także Wysłać mailing informujący o nowym wideo (pamiętaj, aby poprosić subskrybentów o podzielenie się nowym wideo). Linkuj do filmu z popularnych stron twojej witryny. Rozważ umieszczenie filmu na nowej stronie twojej witryny i linkuj do nowego posta. Zadbaj o link building z obcych źródeł.
Komentarze i „lajki”
Im więcej komentarzy pod filmem, tym większe zainteresowanie będzie on budził wśród pozostałych użytkowników YouTube. Komentarze i polubienia również są narzędziem video SEO, dlatego warto o nie zabiegać. Najlepiej oczywiście poprzez stworzenie dobrej jakości filmu o interesującej treści. Można również zachęcać widzów do dzielenia się filmem poprzez media społecznościowe.
Na koniec humorystyczne ujęcie tematu w filmie jednego ze znanych Youtuberów, który zapytał swoich widzów „Jak osiągnąć 2 miliony subskrypcji?”
Warszawa
ul. Elektoralna 13 lok 121
00-137 Warszawa
warszawa@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

Anna Mazurek
Wrocław
ul. Leszczyńskiego 4 lok 29
50-078 Wrocław
wroclaw@festekipa.pl
tel. 71 307 37 57

Adam Wiśniewski
Poznań
ul. Taczaka 24 lok 103
61-819 Poznań
poznan@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

Aleksandra Wójcicka
Kraków
ul. Kalwaryjska 69
30-504 Kraków
krakow@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

Agnieszka Zielińska
Łódź
al. Kościuszki 80/82
90-437 Łódź
lodz@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

Marek Grabowski
Katowice
ul. Sobieskiego 11 lok. CD18
40-084 Katowice
katowice@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

Martyna Kaczmarek
Gdańsk
ul. Wassowskiego 12/27
80-225 Gdańsk
gdansk@festekipa.pl
tel. 58 380 08 04

Aneta Stępień
Gdynia
ul. Łowicka 32
81-504 Gdynia
gdynia@festekipa.pl
tel. 58 380 08 04
