Spoty reklamowe i promocyjne – optymalna produkcja i cena – 8 porad na skuteczną reklamę
Chciałbyś wyemitować spot reklamowy promujący Twoją markę, produkty lub usługi, ale nie wiesz od czego zacząć, na czym skupić się najbardziej, jakich błędów unikać. Każdy dom produkcyjny ma inną ofertę, warto wszystkie dokładnie przeanalizować.
Zanim podejmiesz działania w zakresie produkcji reklamy przeczytaj kilka wskazówek.
Przeanalizuj cennik, ustal budżet
Pracę nad produkcją reklamy telewizyjnej musisz rozpocząć od ustalenia budżetu.
Określ dokładnie ile chcesz wydać na samą produkcję, ile na emisję spotu
Każda ekipa filmowa i agencja ma inny cennik i ofertę, warto je dokładnie przeanalizować. Dobra jakość niestety ma swoją cenę, ale też nie daj się “nabić w butelkę”. Szukaj specjalnych ofert i rabatów na emisję.
Dla porównania reklama za 2000 dolarów:
To nie jest zła produkcja, pomimo że kosztowała naprawdę niewiele. Ma jednak kilka wad. Przede wszystkim niczym się nie wyróżnia, brakuje jej kreatywności i niepowtarzalności, chociaż sama koncepcja jest całkiem zabawna. Żeby tego typu reklama miała szanse na przyniesienie firmie korzyści, trzeba zainwestować sporo pieniędzy w jej emisję. Pytanie brzmi: czy nie lepiej zrobić droższy spot, ale taki który zostanie zapamiętany, bo nie będzie taki jak wszystkie?
Oraz reklama za 1 000 000 dolarów:
Oczywiście to trochę popadanie ze skrajności w skrajność, bo niewiele firm jest w stanie zrobić reklamę za takie pieniądze. W przypadku tej konkretnej reklamy skupiono się na tym, by była efektowna i zapadła w pamięci widzów. Spot został wyemitowany w najdroższym i najbardziej opłacalnym momencie, czyli w trakcie słynnego w USA Super Bowl. W takich przypadkach wystarczy jedna emisja i świetny spot, żeby osiągnąć zamierzone cele.
Odpowiednie przygotowanie do produkcji spotu
Zacznij od konsultacji. To nic innego jak spotkanie, podczas którego twórca reklamy, po zapoznaniu się z Twoimi oczekiwaniami i ustaleniem grupy docelowej, zaprezentuje koncepcję spotu. Podczas tych wstępnych ustaleń określisz swój budżet i ustalisz jaka będzie cena produkcji oraz emisji spotu. W tej fazie ustal również szczegółowy harmonogram produkcji wraz z wszystkimi ważnymi terminami.
Spot promocyjny – bez scenariusza ani rusz
Następnie przejdź do opracowania scenariusza i storyboardów. To najważniejszy element procesu pre-produkcji. Pisanie skryptu to wymagająca, pracochłonna czynność i powinna być realizowana przez profesjonalistę. Pamiętaj o ograniczeniu czasowym.
Spoty reklamowe trwają najczęściej 30 sekund. W tym czasie musisz zainteresować widza swoim produktem
Unikaj zbyt długich zdań, monotonnego głosu i braku dynamiki. Widz nie zawsze ogląda reklamy z takim samym zainteresowaniem jak inne programy w TV. Czasami wychodzi, zajmuje się czymś innym, a Ty chcesz, żeby całą swoją uwagę skupił na tym, co mu przekazujesz. Warto też pamiętać o wezwaniu do działania. Chcesz nakłonić widzów, żeby odwiedzili Twoją firmę, podaj adres, kontakt, stronę www, ułatw im poszukiwania.
Istotne jest żeby Twoja reklama była nie tylko promocją produktu, ale jednocześnie historią, która zainteresuje widza.
Świetnym przykładem takiej nieco bajkowej opowieści o procesie testowania frytek jest reklama firmy McCain:
Casting i wybór lektora
Zadbaj też o to, żeby aktorzy i lektor byli odpowiednio przygotowani. W tym celu scenariusz i skrypt do naczytania powinny być im dostarczone jak najwcześniej przed produkcją. Dzięki temu będę mogli przećwiczyć swoje kwestie i role, a to zaoszczędzi Twój czas i pieniądze. Pamiętaj, że źle dobrana obsada lub lektor-amator mogą pogrążyć spot.
Przykład:
Dobry producent i doświadczona ekipa
Spot reklamowy to Twoja inwestycja, nie możesz więc powierzyć jego realizacji amatorom. Znajdź i wybierz profesjonalną ekipę filmową, wykwalifikowanego producenta, doświadczonych pracowników.
Pamiętaj, że tworzenie reklamy to praca zespołowa, żadne ogniwo nie może być słabe bo to będzie rzutowało na jakość produkcji
Zwróć uwagę na słowność i terminowość ekipy oraz na to, czy są dobrze zorganizowani. Jeśli zauważysz problemy już na etapie konsultacji, zastanów się, czy warto kontynuować taką współpracę. Jeśli tylko masz czas i taką możliwość, bądź obecny na planie podczas realizowania spotu.
Optymalna produkcja
To jak przebiegnie produkcja jest mocno uzależnione od trzech pierwszych kroków. Już ustalając harmonogram i tworząc scenariusz zastanów się, na co możesz sobie pozwolić w ustalonym budżecie. Produkcję można do niego dopasować poprzez ustalenie odpowiedniej liczby lokalizacji, zatrudnionych aktorów, ilości dni zdjęciowych.
Postprodukcja
Równie ważna jak sama produkcja. To tutaj Twój spot nabierze oczekiwanej formy i będzie wyglądał tak jak zakładał scenariusz i storyboardy. Kontroluj ten etap możliwie najdokładniej, żeby uniknąć ciągnących się w nieskończoność poprawek. Na czym polega postprodukcja? W wielkim skrócie – to nie tylko montaż filmu, ale też udźwiękowienie go, wgranie głosu lektora, “kolorowanie” obrazu, czyszczenie go i usuwanie zbędnych elementów, stworzenie i dodanie animacji i dodatkowych efektów. Zwróć uwagę na to, czy słowa lektora pokrywają się z tym, co widzisz na ekranie, czy muzyka jest spójna z obrazem, czy przejścia między ujęciami są płynne, kolory takie same w całym filmie.
Na czym polega postprodukcja i jak wiele wymaga pracy doskonale pokazuje ten film:
Dystrybucja
Powinieneś zaplanować ją na początku. W końcu po coś ten spot zostanie stworzony i bynajmniej nie po to, żeby leżał gdzieś na półce lub został bezmyślnie wrzucony do Internetu.
Kiedy ustalisz swoją docelową grupę odbiorców, będziesz mógł wybrać dla nich odpowiednie kanały dystrybucji filmu
To z kolei przekłada się na format i konwencję, w jakiej powstanie film. Opcji jest wiele i trzeba je dokładnie przeanalizować, by wybrać najkorzystniejszą drogę i nie “strzelać na oślep”.
Jeśli planujesz emisję w telewizji pamiętaj o wykupieniu optymalnego pakietu emisji. Nie ma sensu tworzyć wysokobudżetowej reklamy i emitować jej zaledwie kilka razy w słabych pasmach ze względu na koszty. Lepiej zainwestować w kilka mocnych uderzeń w prime time, czyli najlepszym czasie antenowym. Pamiętaj również o regule trzech uderzeń, która jest najlepszym sposobem na utrwalenie widzom tego, co chcesz im przekazać: marki, produktu i komunikatu.
Na koniec kilka najważniejszych wskazówek, które musisz przeczytać zanim rozpoczniesz pracę nad spotem:
- Zastanów się, czy dokładnie wiesz dlaczego robisz reklamę tv i czy szczegółowo określiłeś grupę, do której będzie ona skierowana
- Ustal przed produkcją elementy, których nie może być w Twojej reklamie – to ułatwi pracę wszystkim np. Kolor niebieski kojarzony jest z konkurencyjną firmą – unikajmy go
- Przeczytaj uważnie scenariusz i zadaj wszystkie pytania, które Ci się nasuwają, przeanalizuj treść bardzo dokładnie, zanim ostatecznie ją zatwierdzisz, bo na tym etapie o wiele łatwiej jest wprowadzić zmiany niż podczas postprodukcji
Warszawa
ul. Elektoralna 13 lok 121
00-137 Warszawa
warszawa@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

Anna Mazurek
Wrocław
ul. Leszczyńskiego 4 lok 29
50-078 Wrocław
wroclaw@festekipa.pl
tel. 71 307 37 57

Adam Wiśniewski
Poznań
ul. Taczaka 24 lok 103
61-819 Poznań
poznan@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

Aleksandra Wójcicka
Kraków
ul. Kalwaryjska 69
30-504 Kraków
krakow@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

Agnieszka Zielińska
Łódź
al. Kościuszki 80/82
90-437 Łódź
lodz@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

Marek Grabowski
Katowice
ul. Sobieskiego 11 lok. CD18
40-084 Katowice
katowice@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

Martyna Kaczmarek
Gdańsk
ul. Wassowskiego 12/27
80-225 Gdańsk
gdansk@festekipa.pl
tel. 58 380 08 04

Aneta Stępień
Gdynia
ul. Łowicka 32
81-504 Gdynia
gdynia@festekipa.pl
tel. 58 380 08 04
