6
Image Image Image Image Image
Scroll to Top

To Top

Produkcja filmów reklamowych
7 zasad, które pomogą osiągnąć sukces

Film jest już na liście rzeczy do zrobienia każdego marketingowca. Dlaczego? Ponieważ filmy internetowe i reklamy telewizyjne angażują, motywują i przekonują jak żadne inne narzędzie marketingowe. W tym artykule postanowiliśmy w 7 punktach opisać zasady, dzięki którym Twój film osiągnie sukces.
 
Produkcja filmów reklamowych
 

1. Spot tv musi opowiadać historię

Pewnie brzmi to prosto, nawet banalnie, ale dobre opowiadanie jest tak samo ważne w marketingu i reklamie telewizyjnej, jak w tradycyjnym filmie. Historie mają początek, środek i koniec. To one włączają u widzów myślenie, emocje i inspirują.

Najważniejszym elementem każdej historii są emocje

Mogą być subtelne lub dramatyczne, ale bez nich historia szybko zostaje zapomniana.

Cechy dobrej historii:

Dobra historia nie apeluje do wszystkich – Twoja historia powinna być skierowana do osób, które są najbardziej zainteresowani daną tematyką. Dlatego tak ważne jest wcześniejsze szczegółowe ustalenie grupy docelowej i dopasowanie do niej komunikatu za zawartego w reklamie. Stara zasada mówi, że jeśli coś jest do wszystkiego, jest do niczego. Tak samo jest w przypadku spotów – te skierowane do wszystkich, w rezultacie nie trafiają do nikogo.

Dobre historie pobudzają – są znane i budzą oddźwięk i reakcje publiczności. Warto najpierw sprawdzić reakcje na reklamę kilku przedstawicieli grupy docelowej i ewentualnie ją poprawić, ulepszyć. To zwiększa szanse na osiągnięcie zamierzonych efektów.

Dobre historie są wiarygodne – narrator opowieści, treść i obraz muszą ze sobą współpracować i wszystkie muszą być wiarygodne i budzić zaufanie widza. Każdy nienaturalny element zostanie przez widzów zauważony i zapewne skrytykowany, co nie wpłynie pozytywnie na ogólny odbiór filmu.

Dobre historie są zazwyczaj proste – najlepsze historie mają prosty przekaz i nieskomplikowaną pointę. Takie komunikaty najlepiej trafiają do widzów i są skuteczniej zapamiętywane.

Przykłady:

Historia pewnych wąsów reklamą piwa Heineken? Zobaczcie sami:

Reklama firmy ubezpieczeniowej. Naładowany emocjami film, w którym narratorem jest mała dziewczynka. Spot zdecydowanie wzbudza zaufanie widza, jest szczery i ma jasne przesłanie, które bez problemu trafi do odbiorców: Życie jest dobre, dlatego trzeba je szanować.

2. Reklama telewizyjna nie może być tylko obrazem

Film, w którym cechy produktu są wymienione i opisane jest bardziej skuteczny i wiarygodny niż samo pokazanie go lub dodanie ikonografiki. Od dawna podkreślany jest fakt, że główną zaletą filmów jest to, że angażują więcej niż jeden zmysł jednocześnie przez co angażuje wyższe stopy retencji. Dlatego tak istotne jest, żeby to co widać na ekranie było w tym samym momencie wzmocnione tym, co słychać.

Istnieje wiele sposobów zaprezentowania produktu. Można na przykład zaprezentować widzom jego działanie i użyteczność. Najlepiej jeśli zrobisz to poprzez nakreślenie problemu i szybkie rozwiązanie go przy pomocy Twojego produktu.

Pamiętaj również o takich sposobach jak:

  • Rekomendacje – są bardziej przekonujące, kiedy widzisz i słyszysz rozmowę klientów na temat ich doświadczeń z produktem.
  • Studia przypadków – są bardziej atrakcyjne, gdy rzeczywiście można zobaczyć jak inni klienci używają produktu i jak rozwiązuje on ich problemy
  • prezentacje produktów – są znacznie bardziej skuteczne, gdy przedstawiają dokładnie, w jaki sposób działa (można to zrobić np. przy pomocy animacji)

3. Film reklamowy – scenariusz

Istnieje wiele ważnych składników skutecznego wideo: używanie odpowiedniego sprzętu, właściwego położenia, aktorów, atrakcyjnej grafiki i muzyki. Żaden z nich nie jest jednak ważniejsze niż skrypt, czyli scenariusz.

Zanim zabierzesz się do tworzenia koncepcji spotu i pisania scenariusza przeanalizuj poniższe punkty:

  • Czy rozumiesz podstawowe czynniki wpływające na branżę?
  • Jakie są trzy najważniejsze treści, które chcesz przekazać?
  • Czy jasno przedstawiłeś korzyści, które najlepiej trafią do Twojej grupy docelowej grupy docelowej?
  • Czy mówisz językiem Twojego klienta?

Coraz bardziej popularne stają się filmy typu “Unscripted” – filmy spontaniczne, stworzone bez przygotowanego wcześniej scenariusza. Czy są takie rzeczywiście? Unscripted nie znaczy niestrukturalny. Tego typu film wymaga nie mniej, a może nawet więcej pracy niż standardowy spot realizowany według scenariusza. Tego typu wideo ma dokładnie opracowaną strukturę i wyznaczone cele, ponieważ nigdy nie powinno się zaczynać pracy nad spotem reklamowym bez wcześniejszego ustalenia, jaki komunikat chce się przekazać.

Przykład reklamy bez scenariusza: zabawna reklama niemieckich samochodów

4. Filmy reklamowe z wbudowaną interakcją

Istotnym elementem jest zastosowanie interakcji, czyli nawiązanie bezpośredniego kontaktu z widzem i nakłonienie go do działania.

Można to zrobić na kilka sposobów:

  • Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej na temat tej usługi
  • Kliknij tutaj, aby przeczytać informacje na ten temat
  • Kliknij tutaj, aby obejrzeć prezentację związaną…
  • Wypełnij krótki przegląd odkryć, jeśli są zakwalifikowane do tej promocji
  • Uzupełnij szybką ankietę, aby zobaczyć…
  • Kliknij tutaj, a nasz ekspert odpowie na twoje pytania
  • Pomóż nam udoskonalić….
  • Zapisz się na nasz cotygodniowy raport branżowy

Reklama sklepu Wallmart – informacje kontaktowe na końcu spotu – prosto i skutecznie

5. Wybierz odpowiedni format, strukturę i styl filmu.

Abraham Maslow powiedział kiedyś: “Jeśli masz tylko młotek – każdy problem wygląda jak gwóźdź”. Odnosi się to również do marketingu wideo. Liczba dostawców usług marketingu internetowego rośnie. Wiele z nich specjalizuje się w jednym określonym formacie: “animacji grafiki biznesowych i informacyjnych” lub “tylko prezentacje multimedialne”. Niektórzy głoszą, że ich narzędzie jest jedynym dobrym i skutecznym. Oczywiście, żaden z nich nie zawsze skuteczny albo nieskuteczny. Każdy problem jest wyjątkowy i do rozwiązania go istnieje mnóstwo narzędzi i metod.

Pamiętaj żeby rozważyć jak najwięcej możliwości

Określenie film promocyjny jeszcze parę lat temu było dosyć jednoznaczne i po wpisaniu tej frazy w wyszukiwarce pojawiało się mnóstwo podobnych do siebie produkcji. Obecnie każdy rodzaj filmu można zrealizować na wiele sposobów, w różnych formatach i konwencjach.

6. Twoje reklamy telewizyjne mają jeden cel: klienta

Musisz uświadomić sobie chyba najważniejszą zasadę całego tego zestawienia. W całym procesie tworzenia spotu nie chodzi ani o Ciebie, ani o Twoją firmę, ani nawet o Twój produkt. Istnieje cała masa takich firm i coraz trudniej je od siebie odróżnić. Jeśli nie jesteś firmą pokroju Apple czy Victoria’s Sectet, widz nie skupi się na Twoim produkcie.

Dlatego to Ty musisz skupić się na widzu i na tym jak się z nim skomunikować

Nie jest to wcale trudne: po prostu znajdź jego problem i pokaż mu jak go w łatwy sposób rozwiązać.

7. Produkcja filmu to nie wszystko

Korzystanie z wideo w Internecie jest już tak popularne, że zaczyna wypierać tradycyjne reklamy telewizyjne. Pamiętaj jednak, że wideo marketing jest tylko środkiem do celu, a nie celem samym w sobie. Profesjonalnie wyprodukowany film jest jednym z najbardziej przekonujących narzędzi marketingowych, idealnym do budowania interakcji i angażowania odbiorców. Nie wystarczy jednak tylko go wyprodukować i “wpuścić” do Internetu, tak jak było 15 lat temu. Dziś prawie każda firma posiada własną stronę, działa w mediach społecznościach, prowadzi kanał na YouTube.

O tym w jaki sposób trafić do odbiorców musisz zacząć myśleć jeszcze przed samą produkcją.

Możesz go umieścić na swojej firmowej stronie, ale istnieje też wiele innych, niestandardowych sposobów rozpowszechniania wideo w sieci. Przeanalizuj wszystkie rozwiązania i wybierz dla siebie najodpowiedniejsze.

Na koniec przykład filmu, który niewątpliwie odniósł sukces w sieci

Ten film jest bardzo skuteczny. Jest zabawny i jednocześnie sugestywny i ma to coś, co sprawia, że chcesz go udostępnić. Informuje, angażuje Cię i porusza, jest po prostu dobrze zrobiony.

Film sponsorowany przez RIOTUR,  został stworzony w celu wspierania oferty RIO w związku z Letnimi Igrzyskami Olimpijskimi 2016. Rio de Janeiro zostało pierwszym miastem Ameryki Południowej, które zorgnizowało Olimpiadę.

Podobnie jak Paryż, San Francisco, Vancouver i Wenecja, Rio de Janeiro jest obdarzone charakterystycznym krajobrazem i naturalnym pięknem, ale w tym filmie chodzi o coś więcej niż tylko piękne ujęcia, on wchodzi w interakcję z oglądającymi. Dlaczego tak się dzieje?

Jest oparty na silnej, spójnej historii

Nie chodzi tu o historię typu: “chłopak spotyka dziewczynę, chłopak pozostawia dziewczynę, itp. historia w tym filmie jest o wiele bardziej subtelna. Muzyka jest w jego sercu. Wyznacza nie tylko nastrój i tempo, jest kluczowym elementem, który składa się na charakter miasta i jego mieszkańców. Muzyka jest integralną częścią kultury tego kraju. Film opowiada więc jej historię.

Angażuje widza

Chcesz obejrzeć film, jesteś ciekawy co będzie dalej i dlatego oglądasz go do końca. Efekt wydaje się być banalny, ale jest bardzo trudny do osiągnięcia.

Zawiera prosty komunikat

Skupia się na obrazie i muzyce, nie zawiera żadnych wypowiedzi. Cała koncepcja opiera się na pięknych zdjęciach i podkładzie muzycznym, które idealnie odzwierciedlają styl życia miasta.

 
Produkcja filmów reklamowych
 

Warszawa

ul. Elektoralna 13 lok 121
00-137 Warszawa
warszawa@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

Anna Mazurek

Koordynator projektu

Wrocław

ul. Leszczyńskiego 4 lok 29
50-078 Wrocław
wroclaw@festekipa.pl
tel. 71 307 37 57

Adam Wiśniewski

Koordynator projektu

Poznań

ul. Taczaka 24 lok 103
61-819 Poznań
poznan@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

Aleksandra Wójcicka

Koordynator projektu

Kraków

ul. Kalwaryjska 69
30-504 Kraków
krakow@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

Agnieszka Zielińska

Koordynator projektu

Łódź

al. Kościuszki 80/82
90-437 Łódź
lodz@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

Marek Grabowski

Koordynator projektu

Katowice

ul. Sobieskiego 11 lok. CD18
40-084 Katowice
katowice@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

Martyna Kaczmarek

Koordynator projektu

Gdańsk

ul. Wassowskiego 12/27
80-225 Gdańsk
gdansk@festekipa.pl
tel. 58 380 08 04

Gosia Gburczyk

Koordynator projektu

Gdynia

ul. Łowicka 32
81-504 Gdynia
gdynia@festekipa.pl
tel. 58 380 08 04

Filip Gąsiorek

Prezes Zarządu

WARSZAWA

ul. Elektoralna 13 lok 121
00-137 Warszawa

warszawa@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

GDAŃSK

ul. Wassowskiego 12/27
80-225 Gdańsk

gdansk@festekipa.pl
tel. 58 380 08 04

ŁÓDŹ

al. Kościuszki 80/82
90-437 Łódź

lodz@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

GDYNIA

ul. Łowicka 32
81-504 Gdynia

gdynia@festekipa.pl
tel. 58 380 08 04

WROCŁAW

ul. Leszczyńskiego 4 lok 29
50-078 Wrocław

wroclaw@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

KATOWICE

ul. Sobieskiego 11 lok. CD18
40-084 Katowice

katowice@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

POZNAŃ

ul. Taczaka 24 lok 103
61-819 Poznań

poznan@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

KRAKÓW

ul. Kalwaryjska 69
30-504 Kraków

krakow@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15


REALIZUJEMY ZLECENIA Z CAŁEJ POLSKI – JESTEŚMY W 16 MIASTACH

Wypracowaliśmy procedurę częściowo zdalnej realizacji zleceń. Postprodukcję realizujemy w siedzibie.
Materiał nagrywają operatorzy z 16 miast w Polsce. Dzięki temu mamy krótkie terminy realizacji.

mapa

Zasięg: Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin, Katowice, Białystok, Gdynia, Częstochowa, Radom, Sosnowiec, Toruń

Braliśmy udział w produkcjach dla firm: