3
Image Image Image Image Image
Scroll to Top

To Top

Produkcja filmów promocyjnych – cena i jakość. O czym należy pamiętać planując budżet?

Produkcja filmu promocyjnego może kosztować za dużo, za mało lub tyle, na ile pozwala Ci budżet. Najważniejsze jednak jest to, żeby w przystępnej cenie osiągnąć jak najlepszą jakość. Liczy się to jaki będzie efekt końcowy, czy Twój  film spodoba się widzom i czy po jego obejrzeniu zostaną Twoimi klientami. Ile zatem powinien kosztować profesjonalny i skuteczny film? Nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie. Mamy za to garść informacji o tym, co wpływa na cenę produkcji i kilka porad jak je obniżyć.
 
Produkcja filmów promocyjnych
 

Profesjonalna ekipa filmowa

Lekarze, mechanicy, prawnicy – wybierając się do każdego z nich zwracasz uwagę głównie na ich doświadczenie. Nie powierzyłbyś swojego zdrowia, samochodu czy majątku osobie, która dopiero uczy się zawodu. Dlaczego więc miałbyś zlecić zrobienie filmu promocyjnego, który może mieć bardzo duży wpływ na dochody firmy, osobie bez doświadczenia?

Produkcja to złożony proces, praca zespołowa, w której wszystkie ogniwa muszą pracować tak samo wydajnie i reprezentować ten sam wysoki poziom

Wykwalifikowane ekipy filmowe, które “zjadły zęby” na niejednej produkcji zainwestowały sporo w swoją wiedzę, wysokiej jakości sprzęt i utalentowanych ludzi. Nie da się na tym oszczędzać, bo jeden gorszy element może pogrążyć cały efekt.

Oto dowód na to, że dobra ekipa może stworzyć świetny film promocyjny nawet przy pomocy iPhone’a:

Dla niedowiarków – making of z realizacji filmu:

Pośrednictwo

Spore znaczenie ma to, czy nawiążesz współpracę bezpośrednio z domem produkcyjnym czy z agencją marketingową, która jedynie pośredniczy w procesie tworzenia filmu i wynajmuje do tego celu podwykonawcę. Cena w takim przypadku może wzrosnąć nawet o 30%. Kontakt przez pośrednika często też utrudnia komunikację, a to może mieć wpływ na jakość współpracy i finalny efekt.

Cena sprzętu

Doświadczone domy produkcyjne mają zazwyczaj szeroką gamę narzędzi i profesjonalnego sprzętu filmowego. Na planie istotny jest każdy element. Słabe mikrofony, za mało świateł, ujęcia wykonane z jednego miejsca, bez zmiany obiektywów. W taki sposób nie osiągniesz ładnego obrazu, Twój film niczym się nie wyróżni i na pewno nie będzie wyglądał profesjonalnie.

Produkcja filmów – czas i miejsce

To kwestia, którą trzeba dokładnie przeanalizować już na etapie koncepcji filmu i pisania scenariusza.

Ilość dni zdjęciowych i miejsce ich realizacji ma ogromny wpływ na cenę całej produkcji

Ważne są takie czynniki jak:

  1. Czy zdjęcia będą realizowane w studio czy w terenie?
  2. Jeśli w terenie – to czy wewnątrz budynku czy w plenerze?
  3. Ile lokalizacji chcesz pokazać w filmie i jakie są odległości pomiędzy nimi?
  4. Z ilu scen będzie składał się film?

Łatwo się domyślić, że koszt w tym przypadku to czysta arytmetyka: każdy dodatkowy dzień zdjęciowy zwiększa cenę. Ważne jest zatem, żeby tak rozplanować produkcję, by stracić jak najmniej czasu, bo jak wiadomo – “czas to pieniądz”.

Rekwizyty, dodatki itp.

Rzecz mogłoby się wydawać błaha i dlatego możesz zapomnieć o niej i pominąć ją w swoich obliczeniach. Film promocyjny, jak każdy inny wymaga nakładów finansowych na scenografię, charakteryzację, rekwizyty. Chcesz żeby wszystko wyglądało jak najbardziej naturalnie, żeby osoby występujące w filmie wyglądały lepiej niż w rzeczywistości? Musisz zainwestować w profesjonalistów.

Spot stworzony z troską o najdrobniejsze szczegóły. Perfekcyjna scenografia i rekwizyty:

Postprodukcja filmu promocyjnego

Procesy edycji są bardzo zróżnicowane. Niektóre filmy wymagają prostych elementów graficznych, inne są w pełni animowane. Przy wysokiej klasy animacjach 3D może pracować nawet kilka osób, a to podwyższa cenę całej produkcji. W przypadku montażu, tak jak samej produkcji również płacisz za wiedzę, doświadczenie oraz sprzęt, profesjonalne programy i czas.

Postprodukcja to nie tylko edycja zdjęć, ale również udźwiękowienie, korekcja kolorów, efekty wizualne. Jeśli na tym etapie, któryś z elementów zawiedzie, całe przedsięwzięcie może okazać się klapą

Poniżej przykład, który doskonale obrazuje jakie znaczenie ma postprodukcja w procesie tworzenia filmu:

Aktorzy, statyści, prezenterzy

Znana twarz przyciąga widzów i może skuteczniej “sprzedać” twój produkt, ale znane twarze kosztują bardzo dużo. Jeśli nie stać Cię na zatrudnienie popularnej osoby, skup się na tym, żeby postawić na pełen profesjonalizm. Doświadczeni aktorzy mają wyższe gaże niż statyści, ale dzięki ich pracy produkcja przebiega sprawniej i trwa krócej, a jak już wcześniej pisaliśmy “czas to pieniądz”. Jeśli film ma promować Twoją firmę, nie upieraj się przy pokazaniu w nim siebie czy pracowników. Nie wszyscy czują się przed kamera jak ryba w wodzie i mają talent aktorski. Czasami lepiej nawet do tego typu filmu zatrudnić kogoś z zewnątrz.

Fotograf nieporadny, ale sprzęt doskonały, czyli Ashton Kutcher w reklamie firmy Nikon:

Lektor i muzyka

Dwa elementy, bez których trudno wyobrazić sobie film promocyjny. Oczywiście możesz zrobić film bez nagrania lektora i zastąpić go np. napisami. Pamiętaj jednak, że dobrze dobrany, profesjonalny lektor również przyczynia się do “sprzedaży” Twojego produktu. W ciągu ostatnich lat koszty nagrań lektorskich obniżyły się. Stało się tak, ponieważ wielu wykwalifikowanych lektorów posiada własne, domowe studia, nie ponosząc dzięki temu dodatkowych kosztów wynajmu. Nie jest to teraz na tyle wysoki koszt, żeby w ramach oszczędności zastąpić go       lektorem-amatorem, nagranym na szybko tanim mikrofonem. Tym bardziej, że obróbka takiego nagrania będzie pracochłonna i w rezultacie pochłonie dodatkowe pieniądze.

Istnieją bezpłatne bazy muzyki, które mogą być wykorzystane do celów komercyjnych nieodpłatnie. Jeśli jednak nie będziesz mógł znaleźć wśród nich odpowiedniej do swojego filmu lub jeśli będziesz potrzebował czegoś bardziej oryginalnego, musisz liczyć się z zakupem melodii i licencji, która umożliwi legalne odtwarzanie jej np. w Internecie. Istnieje również możliwość skomponowania utworu muzycznego specjalnie na potrzeby Twojego filmu, to angażuje pracę kolejnych specjalistów, więc zdecydowanie podnosi koszt produkcji. Możesz być jednak pewien, że ten sam motyw muzyczny nie będzie skojarzony z żadnym innym filmem.

Przykład:

Piosenka Shirley Ellis , o wdzięcznej nazwie “The Clapping Song “jest chwytliwa i idealnie pasuje do tej reklamy. Można by przysiąc, że została napisany specjalnie do niej, a nie w 1965 roku.

Wersje językowe filmu

Jeśli planujesz stworzenie filmu w kilku wersjach językowych, zastanów się jaką będą miały formę. Tańszą opcją jest stworzenie napisów w innym języku i umieszczenie w filmie. Lepsze wrażenie na widzach robi jednak opcja z obcojęzycznym lektorem.

Najlepiej żeby był to native speaker, aby uniknąć ryzyka wpadek językowych i utrudniającego przekaz akcentu

Musisz też pamiętać, że im mniej popularny język tym droższe będzie przetłumaczenie skryptu i nagranie głosu lektorskiego. Dodatkowe wersje językowe mogą podnieść koszt produkcji o nawet 10-20%.

Formaty filmu

Weź także pod uwagę, w jak wielu formatach film ma zostać wykonany, gdzie będziesz go emitował? Czy potrzebujesz dodatkowo wersji skróconych? Czy planujesz w nich jakieś modyfikacje?

Co jeszcze składa się na cenę filmu?

Pamiętaj też o pozostałych kosztach, które może wygenerować np. obsługa prawnicza przy konstruowaniu umów z wykonawcą oraz dodatkowych kosztach produkcji takich jak: dojazd, noclegi, wyżywienie ekipy filmowej.

 
Produkcja filmów promocyjnych
 

Warszawa

ul. Elektoralna 13 lok 121
00-137 Warszawa
warszawa@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

Anna Mazurek

Koordynator projektu

Wrocław

ul. Leszczyńskiego 4 lok 29
50-078 Wrocław
wroclaw@festekipa.pl
tel. 71 307 37 57

Adam Wiśniewski

Koordynator projektu

Poznań

ul. Taczaka 24 lok 103
61-819 Poznań
poznan@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

Aleksandra Wójcicka

Koordynator projektu

Kraków

ul. Kalwaryjska 69
30-504 Kraków
krakow@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

Agnieszka Zielińska

Koordynator projektu

Łódź

al. Kościuszki 80/82
90-437 Łódź
lodz@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

Marek Grabowski

Koordynator projektu

Katowice

ul. Sobieskiego 11 lok. CD18
40-084 Katowice
katowice@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

Martyna Kaczmarek

Koordynator projektu

Gdańsk

ul. Wassowskiego 12/27
80-225 Gdańsk
gdansk@festekipa.pl
tel. 58 380 08 04

Aneta Stępień

Koordynator projektu

Gdynia

ul. Łowicka 32
81-504 Gdynia
gdynia@festekipa.pl
tel. 58 380 08 04

Filip Gąsiorek

Prezes Zarządu

WARSZAWA

ul. Elektoralna 13 lok 121
00-137 Warszawa

warszawa@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

GDAŃSK

ul. Wassowskiego 12/27
80-225 Gdańsk

gdansk@festekipa.pl
tel. 58 380 08 04

ŁÓDŹ

al. Kościuszki 80/82
90-437 Łódź

lodz@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

GDYNIA

ul. Łowicka 32
81-504 Gdynia

gdynia@festekipa.pl
tel. 58 380 08 04

WROCŁAW

ul. Leszczyńskiego 4 lok 29
50-078 Wrocław

wroclaw@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

KATOWICE

ul. Sobieskiego 11 lok. CD18
40-084 Katowice

katowice@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

POZNAŃ

ul. Taczaka 24 lok 103
61-819 Poznań

poznan@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

KRAKÓW

ul. Kalwaryjska 69
30-504 Kraków

krakow@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15


REALIZUJEMY ZLECENIA Z CAŁEJ POLSKI – JESTEŚMY W 16 MIASTACH

Wypracowaliśmy procedurę częściowo zdalnej realizacji zleceń. Postprodukcję realizujemy w siedzibie.
Materiał nagrywają operatorzy z 16 miast w Polsce. Dzięki temu mamy krótkie terminy realizacji.

mapa

Zasięg: Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin, Katowice, Białystok, Gdynia, Częstochowa, Radom, Sosnowiec, Toruń

Braliśmy udział w produkcjach dla firm: