6
Image Image Image Image Image
Scroll to Top

To Top

Długość filmu promocyjnego w kampanii marketingowej

Film objaśniający to krótkie animowane wideo, zwykle wykorzystywane w celach marketingowych lub sprzedażowych, które zapoznaje z produktem, usługą lub pomysłem biznesowym firmy w możliwie przekonujący i skuteczny sposób. Większość przedsiębiorstw udostępnia go na stronach docelowych lub umieszcza na stronie głównej swojej witryny. Popularną praktykę stanowi też publikowanie filmów objaśniających na platformach społecznościowych.

Optymalna długość filmu promocyjnego

Siła angażująca filmów objaśniających tkwi w ich strukturze, sposobie realizacji oraz w fakcie, że użytkownicy internetu coraz częściej preferują zdobywanie informacji poprzez oglądanie wideo. Skuteczność tego narzędzia marketingowego zależy od wielu czynników, dlatego realizator powinien trzymać się pewnych wypracowanych praktycznie zasad, które mogą zagwarantować mu sukces. W artykule spróbujemy odpowiedzieć na pytanie: jaką długość powinien mieć film objaśniający?

Jaki jest związek między długością filmu a zaangażowaniem?

Czy wiecie, że koncentracja uwagi u ludzi trwa krócej, niż u złotej rybki? Może to zabrzmieć zabawnie, ale mamy do czynienia z faktem: czas skupienia użytkownika internetu spadł do 8,25 sekund, podczas gdy jeszcze 10 lat temu oceniano go na 11 sekund. Natomiast złota rybka potrafi utrzymać koncentrację nawet przez 12 sekund!

Z powyższych informacji wypływa ważny dla realizatorów filmów wniosek: musicie wykazać się dużą kreatywnością i obrać odpowiednią strategię, aby stworzyć na tyle atrakcyjne treści, by zatrzymać widza aż do samego końca trwania wideo.

Biorąc pod uwagę fakt, że macie mniej niż 8 sekund na wzbudzenie zainteresowania odbiorcy i skłonienie go do obejrzenia całego wideo, musicie zwrócić szczególną uwagę na czas trwania filmu marketingowego. Istnieje dość silny związek między długością materiału a zaangażowaniem widza. Statystyki wydają się to potwierdzać:

  • Filmy trwające dwie minuty mogą generować duże zaangażowanie. Jeśli jesteście w stanie stworzyć wideo o długości poniżej 120 sekund, wykorzystajcie to.
  • Od drugiej do trzeciej minuty widoczny jest spadek zaangażowania odbiorców.
  • Od szóstej minuty tracicie sporą część widzów, ale ci, którzy pozostali, przeważnie odpowiadają na umieszczone w filmie wezwania do działania.

 

Animacja typu Whiteboard wykonana dla Spectra Group

 

Czy możemy mówić o idealnej długości?

Przedstawiliśmy wyżej niektóre efekty badań nad zaangażowaniem widzów. Nie wysnuwajcie jednak wniosku, że każdy film marketingowy powinien trwać maksymalnie dwie minuty. To byłby ogromny błąd! Skrócenie treści dziesięciominutowego wideo do 120 sekund nie zawsze przyniesie oczekiwany skutek. Raczej wprowadzić może widza w stan dezorientacji i zagubienia.
Określając długość wideo, musicie brać pod uwagę kilka czynników:

Treść
Marketing wideo to odrębny świat i oferuje mnóstwo możliwości komunikowania się ogółu z waszymi pomysłami, np. poprzez filmy edukacyjne, wyjaśniające, referencyjne, zakulisowe, relacje z eventów, instruktażowe, podcasty itp. Pamiętajcie przy tym, że – w zależności od zawartości wideo – ich długość powinna się jednak różnić.

Docelowi odbiorcy
W każdej kampanii marketingowej znajomość grupy docelowej jest koniecznością. To główny warunek, aby dotrzeć do odpowiednich odbiorców za pomocą właściwie dostosowanego i skutecznego komunikatu. Ważne jest również, abyście określili, jakiej reakcji oczekujecie.

Kontekst
Zadajcie sobie pytanie, jakiego rodzaju urządzeń używają i z których platform korzystają wasi odbiorcy, aby uzyskać dostęp do treści wideo. Poznajcie również ich oczekiwania.

Wszystkie te czynniki będą miały wpływ na długość filmu. Dzięki badaniom określono, że wideo poniżej pięciu minut są powszechnie oglądane na smartfonach. Natomiast w odniesieniu do platform, takich jak Youtube – idealna długość filmu to trzy minuty. Jeśli zaś chodzi o oczekiwania widza, to sposób prezentacji wideo – a więc jego tytuł lub miniatura – najczęściej informują go o tym, jakiej długości materiału może się spodziewać.

Formaty popularnych filmów i ich idealne długości

Długość filmu to szalenie indywidualna sprawa, ale istnieją pewne ogólne standardy dla niektórych popularnych formatów wideo. The Next Web – firma i strona zajmująca się nowościami technologicznymi, analizą nowych przedsiębiorstw oraz trendów w sieci – sformułowała na ten temat kilka interesujących zaleceń:

  • samouczki: zalecana długość od 45 do 90 sekund,
  • kreatywne reklamy: czas trwania od 15 do 59 sekund,
  • filmy crowdfundingowe: idealna długość – około 2,5 minuty,
  • filmy referencyjne : od 60 do 119 sekund.

To w końcu krótkie czy długie filmy wyjaśniające?

Filmy wyjaśniające charakteryzują się kilkoma wyjątkowymi cechami – są krótkimi animowanymi wideo, posiadającymi jeden konkretny cel: zapoznanie z produktem, usługą, lub dostarczenie odbiorcy pomysłu na biznes w ciągu kilku sekund. Ale to nie wszystko – starają się robić to w sposób przekonujący, wykorzystując wizualną siłę zdjęć i animacji.

Łatwo więc dojść do wniosku, że tego rodzaju wideo nie powinno być długie, by nie nadwerężać możliwości koncentracji uwagi u odbiorców. Musi też szybko przechodzić do właściwego tematu, ale bez utraty swojej skuteczności.

Oczywiście długość filmu wyjaśniającego może się różnić w zależności od różnych czynników:

  • rodzaju wybranego wideo animowanego,
  • dziedziny, w której działa wasza firma,
  • etapu ścieżki sprzedaży, dla której jest tworzony.

Na tej podstawie można stwierdzić, że istnieje idealna długość animowanych wideo marketingowych i wynosi ona od 60 do 90 sekund. W tym czasie możliwe jest skuteczne przekazanie najważniejszych wiadomości, bez utraty zaangażowania widzów.

Scenariusz, storyboardy, rysunki, animacje, render produktu zostały wykonane w ciągu 30 dni roboczych.

 

Jak zatrzymać uwagę odbiorców?

Istnieje kilka elementów, które możecie wdrożyć, aby uniknąć przedwczesnego przerywania przez widza oglądania filmu:

  • Karty YouTube: dają możliwość dodania elementów interaktywnych do waszych filmów i zachęcają widzów do określonego działania. Korzystanie z nich może wywołać nie tylko zaangażowanie, ale również zwiększyć konwersję.
  • Wezwanie do działania: to kolejny przydatny zasób YouTube, który pozwala utrzymać uwagę odbiorców i poprowadzić ich przez ścieżkę sprzedaży.

Zawarcie w filmie tych dwóch elementów może pomóc w utrzymaniu uwagi i zainteresowania widzów. Jednak jeśli wasze marketingowe wideo nie oddziałuje zgodnie z oczekiwaniami, należy przeanalizować inne prawdopodobne przyczyny takiego stanu rzeczy, jak np. zły scenariusz lub niska jakość materiału.

W celu maksymalnego wykorzystania możliwości filmu marketingowego, powinniście przestrzegać następujących zasad:

  • uwzględniajcie potrzeby odbiorców na samym początku wideo, aby szybko przyciągnąć ich uwagę. Zróbcie to w ciekawy, jasny i bezpośredni sposób.
  • Starajcie się wnieść do filmu pierwiastki niestandardowe. To dodatnio wpłynie na zaangażowanie i zapamiętanie treści.
  • Umiejętnie dostosujcie postacie, krajobrazy i tła wideo. Dzięki temu wzbudzicie odpowiednie emocje: widzowie poczują, że historia została stworzona specjalnie dla nich.
  • Zachowajcie wysoką jakość techniczną. Nie bagatelizujcie szczegółów!
  • Co niezwykle istotne: nadajcie filmowi marketingowemu odpowiednią długość.

Optymalna długość filmu promocyjnego

Analizując wyniki niektórych badań, można dojść do wniosku, że idealna długość filmu to 2 minuty, a objaśniającego – poniżej 90 sekund. Ale czy to oznacza, że każde wideo, które tworzycie, powinno właśnie tyle trwać? Niekoniecznie. Musicie pamiętać, że długość waszego filmu zależy też od kilku innych ważnych czynników, które omówiliśmy wyżej.

Warszawa

ul. Elektoralna 13 lok 121
00-137 Warszawa
warszawa@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

Anna Mazurek

Koordynator projektu

Wrocław

ul. Leszczyńskiego 4 lok 29
50-078 Wrocław
wroclaw@festekipa.pl
tel. 71 307 37 57

Adam Wiśniewski

Koordynator projektu

Poznań

ul. Taczaka 24 lok 103
61-819 Poznań
poznan@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

Aleksandra Wójcicka

Koordynator projektu

Kraków

ul. Kalwaryjska 69
30-504 Kraków
krakow@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

Agnieszka Zielińska

Koordynator projektu

Łódź

al. Kościuszki 80/82
90-437 Łódź
lodz@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

Marek Grabowski

Koordynator projektu

Katowice

ul. Sobieskiego 11 lok. CD18
40-084 Katowice
katowice@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

Martyna Kaczmarek

Koordynator projektu

Gdańsk

ul. Wassowskiego 12/27
80-225 Gdańsk
gdansk@festekipa.pl
tel. 58 380 08 04

Aneta Stępień

Koordynator projektu

Gdynia

ul. Łowicka 32
81-504 Gdynia
gdynia@festekipa.pl
tel. 58 380 08 04

Filip Gąsiorek

Prezes Zarządu

WARSZAWA

ul. Elektoralna 13 lok 121
00-137 Warszawa

warszawa@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

GDAŃSK

ul. Wassowskiego 12/27
80-225 Gdańsk

gdansk@festekipa.pl
tel. 58 380 08 04

ŁÓDŹ

al. Kościuszki 80/82
90-437 Łódź

lodz@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

GDYNIA

ul. Łowicka 32
81-504 Gdynia

gdynia@festekipa.pl
tel. 58 380 08 04

WROCŁAW

ul. Leszczyńskiego 4 lok 29
50-078 Wrocław

wroclaw@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

KATOWICE

ul. Sobieskiego 11 lok. CD18
40-084 Katowice

katowice@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

POZNAŃ

ul. Taczaka 24 lok 103
61-819 Poznań

poznan@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

KRAKÓW

ul. Kalwaryjska 69
30-504 Kraków

krakow@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15


REALIZUJEMY ZLECENIA Z CAŁEJ POLSKI – JESTEŚMY W 16 MIASTACH

Wypracowaliśmy procedurę częściowo zdalnej realizacji zleceń. Postprodukcję realizujemy w siedzibie.
Materiał nagrywają operatorzy z 16 miast w Polsce. Dzięki temu mamy krótkie terminy realizacji.

mapa

Zasięg: Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin, Katowice, Białystok, Gdynia, Częstochowa, Radom, Sosnowiec, Toruń

Braliśmy udział w produkcjach dla firm: