1
Image Image Image Image Image
Scroll to Top

To Top

Najlepsze praktyki w optymalizacji filmów promocyjnych na YouTube.
Część 2. Znaczniki, tagi, atrybuty – daj się znaleźć w sieci

Część pierwszą naszego artykułu w całości poświęciliśmy optymalizacji pod kątem wyników wyszukiwania waszego kanału, list odtwarzania i samego filmu na YouTube. Platforma ta jest wiodącym obszarem dystrybucji wideo, ale nie jedynym. Filmy umieszczane są również na stronach firmowych, docelowych, czy na witrynach koncentrujących materiały multimedialne. Rozpowszechnia się je także przy użyciu poczty e-mail oraz innych platform społecznościowych. W każdym przypadku zalecamy kierować się sprawdzonymi zasadami, prowadzącymi do efektywnego wykorzystania wideo w waszej kampanii marketingowej.

Niżej przedstawiamy najważniejsze praktyki dotyczące optymalizacji filmów.

Optymalizacja filmów promocyjnych

Używajcie schema.org i sitemaps.org

Schema.org to witryna tworząca znaczniki używane przez algorytm rankingu SERP Google. Znaczniki te dostarczają informacji o waszych treściach i pomagają lepiej zrozumieć ich cel. To ważne, gdyż Google może pomóc w generowaniu pełniejszych wyników wyszukiwania na podstawie zebranych danych.

Stosowanie formatu schema.org pozwala na dodanie uzupełniających informacji do zawartości HTML. Wyszukiwarki internetowe mają ograniczoną możliwość rozumienia zawartości stron. Dzięki wstawieniu dodatkowych znaczników jesteście w stanie poinformować je o typie opisywanego elementu (np. osobie, filmie, lokalizacji), aby mogły wyświetlić zawartość w pełni dostosowany do treści, użyteczny sposób. Wyszukiwarki internetowe wykorzystują znaczniki danych strukturalnych na wiele sposobów. Google używa ich na przykład do generowania fragmentów zawartości strony w wynikach wyszukiwania.

Po zakończeniu działania na schema.org, zalecamy przejście do sitemaps.org. Mapy witryn generują informacje o każdym adresie URL na stronie, także te o najnowszych aktualizacjach i trafności powiązań z innymi stronami. Podając takie dane organizacyjne na sitemaps.org sprawiacie, że zawartość waszej witryny zostanie zindeksowana i skategoryzowana przez algorytm Google znacznie szybciej.

Film promujące grę interaktywną Professor Why World of Chemistry – skierowana na rynki anglojęzyczne.

 

Twórzcie transkrypcje wideo

Transkrypcje to tekstowe opisy treści mówionych w waszym filmie. Są one niezbędne dla algorytmów rankingu oraz wygody użytkowników. Podobnie jak w przypadku algorytmu rankingu SERP Google, czy map witryn i schematów, transkrypcja pomaga zilustrować charakter treści. Dodatkowym jej atutem jest ułatwienie tworzenia napisów, które są niezbędne dla osób z wadami słuchu.

Optymalizacja pod kątem rankingów YouTube

W części pierwszej opisaliśmy zasady optymalizowania kanału i filmu pod kątem ich obecności na SERP YouTube. Kolejny krok to sprawdzenie algorytmu rankingu, który – w przeciwieństwie do Google – jest prosty i oparty na pięciu głównych atrybutach:

  1. Czas oglądania. Wskazuje, jak długo widzowie odtwarzają wasze treści. Bez względu na długość wideo, atrybut ten mierzy zarówno czas trwania, jak i procent obejrzanego przez widza filmu.
  2. Słowa kluczowe. Zagadnienie to opisaliśmy szerzej w części pierwszej. Dodajmy, że YouTube używa „dopasowania przybliżonego”, więc słowa kluczowe nie muszą pasować dokładnie do wyszukiwanego wyrazu lub frazy, co znacznie ułatwi wam zadanie.
  3. Subskrybenci. Ich liczba ma znaczącą wagę dla algorytmu rankingu YouTube. Subskrypcje kanałów na dużą skalę zwiększają wiarygodność, co w efekcie prowadzi do umieszczania ich na wyższej pozycji listy wyszukiwania.
  4. Reakcje widzów. To ważny atrybut przy ocenianiu, które filmy polecać. Zaangażowanie widzów, w tym polubienia, udostępnienia i komentarze, pozytywnie wpłyną na ranking wideo. Natomiast zgłoszenie filmu szkodzi jego reputacji, ale – co zaskakujące – oceny negatywne nie mają złego wpływu na zajmowaną przez niego pozycję. Dotyczy to również innych witryn, takich jak Facebook, gdzie reakcje („lubię to”, „przykro mi” czy „wrr”) są liczone w jednakowy sposób.
  5. Długość wideo. Idealna długość filmu zależy od platformy, na której go umieszczacie. YouTube jest najbardziej “hojne” – tu wskaźnik ten mieści się między 2 a 15 minut. W przypadku Facebooka, Twittera czy Instagrama wideo trwające ponad 60 sekund stanowi prawdziwe wyzwanie dla cierpliwości oraz możliwości skoncentrowania się użytkownika na treści przekazu.

 

Film promocyjny siłownika górniczego firmy Hafner.

 

Opiszcie swoje wideo

Dokładny opis filmu wspomaga trafność słów kluczowych. Po pierwsze, potrzebujecie twórczego, opisowego tytułu, który przyciąga uwagę. Krótsze tytuły wypadają znacznie lepiej niż długie, a idealny zawiera od 20 do 40 znaków. Skoncentrujcie się na wprowadzaniu odpowiednich słów kluczowych w celu jego optymalizacji.
Następnie zajmijcie się stworzeniem właściwej sekcji opisu, w której widzowie otrzymają krótki, pisemny podgląd filmu. Odbiorca i algorytmy wyszukiwarek preferują zwięzły tekst zamiast długiego, dlatego zalecamy, abyście ograniczyli się maksymalnie do 350 słów.
W zakończeniu dodajcie do opisu tagi podstawowe i dodatkowe, aby poinformować Google o tematyce i celu wideo.
Istnieją cztery rodzaje tagów: specyficzny, złożony, ogólny i błędnie napisany.

  • Tag specyficzny składa się z jednego słowa, dostarczającego konkretnego pojęcia o treści filmu.
  • Tag złożony to kilka słów lub fraz. Można tu ominąć przyimki i spójniki
  • Tag ogólny to termin o szerszym znaczeniu, który nie jest związany z konkretnym tematem filmu
  • Błędnie napisane tagi obejmują typowe literówki w słowach związanych z tematem. Użycie ich sprawi, że wasz film będzie pojawiał się podczas przypadkowych wyszukiwań.

Zatrzymajcie odbiorcę

W erze technologicznej, w której konsumenci tracą zainteresowanie treścią w mgnieniu oka, musicie znaleźć sposób, aby zatrzymać ich uwagę w ciągu pierwszych 10 sekund. 75% widzów podejmuje odpowiednie działania dopiero po obejrzeniu filmu. Nakłada to na was wymóg skonstruowania scenariusza w taki sposób, by już pierwsze sekundy zasygnalizowały, o czym jest wideo i czy jego treść odpowiadać będzie na pytania, które odbiorca chciałby zadać. Działanie takie skłoni zainteresowanego tematem oglądającego do obejrzenia materiału w całości, co wiąże się z dwiema niewątpliwymi korzyściami: zwiększy prawdopodobieństwo podjęcia przez niego oczekiwanej przez was akcji oraz ulokuje film na wysokiej pozycji w rankingach wyszukiwarek.

Optymalizacja filmów promocyjnych

Rozwój techniki filmowej w internecie, zróżnicowane i liczne grupy odbiorców oraz wysokie współczynniki konwersji sprawiają, że konieczne stało się korzystanie z tego medium w realizacji wszelkiego rodzaju planów dotyczących rozwoju firmy. Mamy nadzieję, że wskazówki, które umieściliśmy w naszym dwuczęściowym artykule, pomogą wam skutecznie wykorzystywać wideo w kampaniach marketingowych.

Warszawa

ul. Elektoralna 13 lok 121
00-137 Warszawa
warszawa@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

Anna Mazurek

Koordynator projektu

Wrocław

ul. Leszczyńskiego 4 lok 29
50-078 Wrocław
wroclaw@festekipa.pl
tel. 71 307 37 57

Adam Wiśniewski

Koordynator projektu

Poznań

ul. Taczaka 24 lok 103
61-819 Poznań
poznan@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

Aleksandra Wójcicka

Koordynator projektu

Kraków

ul. Kalwaryjska 69
30-504 Kraków
krakow@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

Agnieszka Zielińska

Koordynator projektu

Łódź

al. Kościuszki 80/82
90-437 Łódź
lodz@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

Marek Grabowski

Koordynator projektu

Katowice

ul. Sobieskiego 11 lok. CD18
40-084 Katowice
katowice@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

Martyna Kaczmarek

Koordynator projektu

Gdańsk

ul. Wassowskiego 12/27
80-225 Gdańsk
gdansk@festekipa.pl
tel. 58 380 08 04

Aneta Stępień

Koordynator projektu

Gdynia

ul. Łowicka 32
81-504 Gdynia
gdynia@festekipa.pl
tel. 58 380 08 04

Filip Gąsiorek

Prezes Zarządu

WARSZAWA

ul. Elektoralna 13 lok 121
00-137 Warszawa

warszawa@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

GDAŃSK

ul. Wassowskiego 12/27
80-225 Gdańsk

gdansk@festekipa.pl
tel. 58 380 08 04

ŁÓDŹ

al. Kościuszki 80/82
90-437 Łódź

lodz@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

GDYNIA

ul. Łowicka 32
81-504 Gdynia

gdynia@festekipa.pl
tel. 58 380 08 04

WROCŁAW

ul. Leszczyńskiego 4 lok 29
50-078 Wrocław

wroclaw@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

KATOWICE

ul. Sobieskiego 11 lok. CD18
40-084 Katowice

katowice@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

POZNAŃ

ul. Taczaka 24 lok 103
61-819 Poznań

poznan@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15

KRAKÓW

ul. Kalwaryjska 69
30-504 Kraków

krakow@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15


REALIZUJEMY ZLECENIA Z CAŁEJ POLSKI – JESTEŚMY W 16 MIASTACH

Wypracowaliśmy procedurę częściowo zdalnej realizacji zleceń. Postprodukcję realizujemy w siedzibie.
Materiał nagrywają operatorzy z 16 miast w Polsce. Dzięki temu mamy krótkie terminy realizacji.

mapa

Zasięg: Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin, Katowice, Białystok, Gdynia, Częstochowa, Radom, Sosnowiec, Toruń

Braliśmy udział w produkcjach dla firm: