Filmy reklamowe – adekwatna cena
i skuteczny scenariusz – 7 zasad
Film reklamowy stał się jednym z najbardziej skutecznych środków i narzędzi komunikacji w biznesie. Pozwala dotrzeć do masowego odbiorcy z grupy docelowej. Obecnie nie jest to już bardzo drogie i ekskluzywne przedsięwzięcie. Mogą pozwolić sobie na to nie tylko duże firmy. Istnieje wiele rozwiązań i możliwość dopasowania do budżetu. Jeśli planujesz produkcję filmu o swojej firmie lub produktach, a nie wiesz jak się za ten temat zabrać, na co zwracać szczególną uwagę i czego nie możesz pominąć, koniecznie zapoznaj się z naszym zbiorem 7 podstawowych zasad i elementów produkcji filmów promocyjnych.
1. Jaki cel ma Twój film reklamowy i do kogo ma trafić?
Ustalenie celu, jak chcesz osiągnąć dzięki wyprodukowaniu filmu, jest pierwszym i najważniejszym krokiem w całym przedsięwzięciu. Wiele firm najpierw skupia się na stworzeniu wideo, a dopiero potem zastanawia się w jaki sposób je wykorzystać – to błąd.
Jeśli nie ma jasno sprecyzowanego celu , trudniej będzie ocenić sukces filmu i zweryfikować rezultaty
Ten film reklamowy zdecydowanie ma wyraźnie określonych odbiorców i z pewnością do nich trafia. Twórcy skupili się na tym co dla mężczyzn jest najważniejsze. Znaleźli problem i potrzebę, a następnie podali proste i skuteczne rozwiązanie.
Co powinno być tym celem? Informowanie, rozbawienie widza, nakłonienie go do działania? Bądźmy szczerzy. Obecnie głównym celem reklam jest zainteresowanie widza i podtrzymanie u niego tego stanu. Dlatego też wiele spotów posiada “furtki” do tego, by rozwijać zawarte w nich historie.
Żeby dobrze określić cel należy najpierw przeprowadzić dokładną analizę grupy docelowej. Trzeba wziąć pod uwagę wiek, płeć, status ekonomiczno-społeczny, poziom wykształcenia, preferencje, przekonania itp. W przypadku preferencji powinieneś pamiętać o rozróżnieniu na poszczególne obszary kraju oraz mieszkańców terenów wiejskich, miast i dużych aglomeracji. Istotna jest również demografia.
Przed produkcją odpowiedz na kilka krótkich pytań:
- Co jest głównym celem wyprodukowania tego filmu? (tylko jeden, najważniejszy cel)
- Jakie jest moje główne przesłanie, które chcę zawrzeć w filmie?
- Kto należy do mojej grupy docelowej?
- W jaki sposób dotrę do tej grupy? (YouYube, TV, Vimeo, Facebook itp.)
- Jak zachęcę ich do działania?
2. Jakie filmy reklamowe Ci się podobają?
Z pozoru proste pytanie i bez znaczenia przy planowaniu produkcji, a jednak… Przymierzając się do stworzenia własnego spotu warto poświęcić trochę czasu na obejrzenie reklam, które już powstały, najlepiej nie ograniczać się przy tym do jednego kraju.
Nam bardzo podoba się ta produkcja (nie będziemy się rozpisywać nad jej “doskonałością”, po prostu zobacz sam)
Nie chodzi tu o kopiowanie pomysłów, ale zainspirowanie się pewnymi rozwiązaniami. Posiadanie jasno sprecyzowanych preferencji będzie też pomocne dla producenta, który wyceniając pracę będzie wiedział, które elementy są dla Ciebie istotne i trzeba je uwzględnić w budżecie.
3. Cena filmu – ile chcesz (i możesz) zainwestować?
Ustalenie budżetu to również ważny punkt planowania produkcji filmu reklamowego. Trzeba wziąć pod uwagę zarówno koszty samej produkcji, jak i emisji spotu w telewizji. Przy planowaniu budżetu na realizację filmu pamiętaj o wszystkich jej elementach: pracy ekipy filmowej, rodzaju i ilości sprzętu, ilości lokalizacji, aktorach, statystach, nagraniu lektorskim, kosztach zakupu muzyki oraz licencji na jej użycie w tv. Równie ważna jest praca pozostałych członków ekipy: makijażysty, stylisty, osoby która przygotuje plan i zajmie się rekwizytami oraz personelu technicznego.
Warto zorientować się wcześniej ile może kosztować tego typu produkcja i sprawdzić jak w przypadku różnych firm wygląda stosunek cen do jakości
4. Stwórz scenariusz produkcji i harmonogram prac
Każdy film, nawet film reklamowy powinien skupiać się wokół jakiejś historii. W przypadku reklamy telewizyjnej stanowi ona tło dla promowanego produktu, ale to nie umniejsza jej znaczenia. Ciekawa fabuła sprawi, że widz zainteresuje się reklamą, obejrzy ją do końca i zapamięta, a to przecież jest jeden z celów tworzenia spotów. Maksymalny czas trwania takiego filmu powinien wynosić ok. 90 sekund. Nie jest to oczywiście nieprzekraczalna granica, ale badania dowiodły, że po tym czasie widzowie często tracą zainteresowanie filmem.
Twój film reklamowy wcale nie musi być produkcją filmową na ogromną skalę. Czasami wystarczy po prostu pomysł na szybkie i proste przekazanie tego, co najważniejsze
i pokazanie wszystkich funkcji produktu. Zobacz jak zrobili to twórcy tego filmu:
Oto kilka sprawdzonych i skutecznych sposobów na film reklamowy dla firmy:
- REFERENCJE – w filmie są zawarte wywiady z ludźmi, którzy mieli do czynienia z Twoją firmą i są z tej współpracy zadowoleni; opowiadają w jaki sposób rozwiązałeś ich problem
- NARRATOR – przyjemny i przekonujący głos lektora opowiada o Twojej firmie
- RZECZNIK FIRMY – możesz być nim Ty, może to być właściciel, pracownik, specjalista ds. marki – ktoś kto w przekonujący sposób będzie opowiadał o zaletach firmy, zastąpi lektora
- AKTORZY – zawodowi statyści i aktorzy, którzy odegrają role klientów firmy zadowolonych z usług, produktów i obsługi
- EXPLAINER VIDEO – czyli w dosłownym tłumaczeniu film wyjaśniający – krótki film (często w formie animacji) prezentujący produkt i sposób jego użytkowania
5. Jak powinien wyglądać etap produkcji?
Po ustaleniu wszystkich szczegółów zadanie przechodzi w ręce producenta i jego ekipy filmowej. Nie znaczy to jednak, że powinieneś całkowicie wyłączyć się z tego etapu. Wręcz przeciwnie.
Najlepiej jeśli dasz radę być obecny na planie zdjęciowym i mieć nad wszystkim kontrolę
Dzięki temu będziesz mógł też na bieżąco akceptować poszczególne ujęcia – to ułatwi prace przy montażu i ograniczy ilość ewentualnych poprawek.
Profesjonalnie realizowaną produkcję filmu najlepiej podglądać na filmach typu making of.
Na przykład takim jak film, w którym pokazujemy krok po kroku jak wyglądała praca nad spotem promocyjnym dla Arrinery:
Realizacja zdjęć do filmu to nie tylko “nakręcanie” poszczególnych scen. Ten etap wymaga wiele pracy i odpowiedniego przygotowania.
• przyjazd do lokalizacji
Jeśli produkcja jest duża i wymaga użycia sporej ilości sprzętu, a zdjęcia powinny odbywać się od rana, dobrze jest przygotować plan zdjęciowy dzień wcześniej, nie tracić czasu i energii na rozstawianie sprzętu w dniu zdjęć.
• procedury i bezpieczeństwo
Zwracaj uwagę na to czy wszystko przebiega zgodnie z harmonogramem, czy ekipa posiada listy sprzętu, jest zdyscyplinowana, czy na planie przestrzegane są zasady BHP. Na tym etapie następuje też ostatni test sprzętu.
Czas na nagranie poszczególnych scen. Na początku trwa to nieco dłużej – ekipa się rozkręca i wpasowuje w odpowiedni rytm. Ważne, żeby realizować ujęcie za ujęciem, zgodnie z harmonogramem i storyboardami.
6. Postprodukcja
To nic innego jak edytowanie filmu. Montażyści i graficy ze zdobytych ujęć wybiorą najlepsze i połączą je ze sobą. Następnie film zostanie udźwiękowiony, dodane zostanie nagranie lektora lub wypowiedzi aktorów czy pracowników. Film przejdzie korektę kolorów i poprawienie różnych detali, pojawią się animacje (jeśli był taki zamysł) i gotowa produkcja w odpowiednim formacie trafi do Ciebie do akceptacji.
Świetnie zrobiona animacja 3D, która ma za zadanie pokazać wewnętrzne funkcjonowanie samochodu:
7. Dystrybucja i marketing
Kiedy film jest już gotowy, nadszedł czas na rozpowszechnienie go. Na początek umieść go na swojej stronie www – najlepiej w widocznym miejscu na stronie startowej. Następnie wgraj go na firmowy kanał YouTube, umieść na Facebooku, firmowym blogu i wszystkich kanałach komunikacji jakie posiada Twoje firma. Możesz użyć filmu w kampanii mailingowej.
Warszawa
ul. Elektoralna 13 lok 121
00-137 Warszawa
warszawa@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15
Anna Mazurek
Wrocław
ul. Leszczyńskiego 4 lok 29
50-078 Wrocław
wroclaw@festekipa.pl
tel. 71 307 37 57
Adam Wiśniewski
Poznań
ul. Taczaka 24 lok 103
61-819 Poznań
poznan@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15
Aleksandra Wójcicka
Kraków
ul. Kalwaryjska 69
30-504 Kraków
krakow@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15
Agnieszka Zielińska
Łódź
al. Kościuszki 80/82
90-437 Łódź
lodz@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15
Marek Grabowski
Katowice
ul. Sobieskiego 11 lok. CD18
40-084 Katowice
katowice@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15
Martyna Kaczmarek
Gdańsk
ul. Wassowskiego 12/27
80-225 Gdańsk
gdansk@festekipa.pl
tel. 58 380 08 04
Aneta Stępień
Gdynia
ul. Łowicka 32
81-504 Gdynia
gdynia@festekipa.pl
tel. 58 380 08 04