Marketing wideo – czy warto korzystać z filmów promocyjnych?
Firmy potrzebują wielu rzeczy: wizjonerskiego przywództwa, atrakcyjnej oferty handlowej, wyjątkowej obsługi klienta i dużej ilości innych czynników umożliwiających ich prawidłowy rozwój. Ale na dzisiejszym “hałaśliwym” rynku tym, czego naprawdę potrzebuje marka, są umiejętnie opowiedziane historie. Przyczyniają się one do lepszej sprzedaży, ponieważ wywołują emocje. Mogą wpływać na to, komu odbiorca zaufa, zagrać na jego uczuciach, a nawet pomóc zrozumieć złożoną treść przekazu marketingowego. Dobra historia zapoznaje z marką w mniej niż trzy minuty i, odpowiednio skonstruowana, działa niezwykle przekonująco przy podejmowaniu decyzji zakupowych.
Wideo ma kluczowe znaczenie dla strategii treści, ponieważ jest krótkie, łatwo zapada w pamięć i jego rynkową skuteczność daje się zmierzyć. Specyfika filmu i techniki jego udostępniania stwarzają możliwość śledzenia zachowania odbiorców oraz dokonywania pomiarów ich zaangażowania, co jest najważniejszym krokiem do skutecznego realizowania kampanii.
Filmy są bogatym, wizualnym medium, przynoszącym realne korzyści w prowadzonym marketingu i dlatego powinny stać się niezwykle istotną częścią strategii cyfrowej. Nic więc dziwnego, że wiele firm w branżach szerokiego spektrum B2B i B2C korzysta z tego narzędzia w swojej aktywności handlowej. Niżej przytaczamy historię opartą na statystykach dotyczących wykorzystywania materiałów filmowych i realnych skutków takiego działania, opowiedzianą przez obiektywne liczby.
Szybszy wzrost przychodów
Według statystyk Aberdeen Group, międzynarodowej agencji, która gromadzi i analizuje dane dotyczące zachowań kupujących w ponad 200 firmach B2B, używanie materiałów wideo w kampaniach marketingowych o 49% przyspiesza generowanie przychodów.
Pomoc w podejmowaniu decyzji zakupowych
Niemal 90% klientów twierdzi, że oglądanie wideo pomaga im w podejmowaniu decyzji o zakupie, a u 64% pojawia się pozytywny stosunek do oferty handlowej. Tak przedstawiają się wyniki ankiety przeprowadzonej w 2018 roku przez Vyzowl, agencję zajmującą się produkcją wideo na potrzeby marketingu w sieci. Dla porównania dwa lata wcześniej wartości te wynosiły odpowiednio: 82% i 55%.
W blogu HubSpot.com, w opublikowanej na początku 2019 roku analizie rynku wideo, możemy znaleźć opinię 97% marketingowców o tym, że filmy pomogły w znacznym stopniu zwiększyć u potencjalnych klientów zrozumienie oferowanego produktu lub usługi.
Film promocyjny pierwszego polskiego sportowego samochodu Arrinera.
Oferowanie potencjalnym klientom tego, co preferują
Odbiorcy marek preferują treści wideo dostarczane im za pośrednictwem wiadomości e-mail, biuletynów, zdjęć oraz filmów na portalach społecznościowych, wpisów na blogach i przy pomocy materiałów do pobrania. Kiedy konsumenci rozważają zakup produktu i pragną zbadać swoje preferencje, korzystają z różnych metod. Najczęściej stosowaną jest wyszukiwarka, odwiedzenie oficjalnej strony firmy lub produktu, przeglądanie witryn z recenzjami i oglądanie filmów. Wideo można umieścić w każdym z tych miejsc, dzięki czemu marka ma większe szanse przekonania do siebie konsumenta.
Podwyższenie rangi w wynikach wyszukiwania
Wideo może pomóc poprawić pozycję witryny na stronach wyników wyszukiwania (SERP). Ilość czasu spędzonego przez użytkownika na stronie, od chwili dotarcia do niej po wyszukaniu w Google, może mieć wpływ na jej pozycję w rankingu. Jest to niezwykle ważny czynnik w ocenie hasła, a wideo stanowi skuteczny sposób na zwiększenie tej wartości. Według danych analitycznych, opublikowanych przez przywołany wyżej blog HubSpot.com, 80% pracujących w marketingu specjalistów twierdzi, że wideo znacznie zwiększyło czas przebywania gości na prowadzonych przez nich stronach internetowych.
Potwierdza to badanie Mist Media, firmy od ponad trzydziestu lat zajmującej się produkcją telewizyjną, medialną i postprodukcją. Według niej przeciętny użytkownik internetu spędza 88% więcej czasu na stronie zawierającej wideo, niż takiej, na której nie umieszczono żadnego filmu. Oznacza to, że każda wizyta jest średnio o 2 minuty dłuższa.
Z publikacji SearchEngine Journal z 2018 roku wynika, iż strony internetowe, które efektywnie wykorzystują wideo, zwiększają prawdopodobieństwo znalezienia się na pierwszej stronie wyników Google aż 53-krotnie. Z kolei według Search Metrics, agencji zajmującej się badaniem skuteczności stron internetowych i kampanii reklamowych, 55% wyników wyszukiwania słów kluczowych zawiera co najmniej jeden wyraz „film” lub „wideo”. Oprócz wydłużenia więc czasu spędzonego na witrynie, posiadanie na niej wideo zwiększa szanse na pojawienie się w SERP-ach i może uczynić stronę łatwiejszą do znalezienia przy pomocy jednego kliknięcia.
Zimowy spot reklamowy polskiej marki odzieżowej Diverse. Zdjęcia zrealizowano w USA na ulicach Nowego Jorku.
Zwiększanie ruchu na stronie
Ilość użytkowników wideo o 41% przewyższa liczbę innych osób poszukujących treści przy pomocy wyszukiwarek internetowych. Zgodnie z danymi zebranymi przez Aberdeen Group, w 2017 roku zwiększyło to 3-krotnie szansę odwiedzin witryny posiadającej materiał filmowy.
Uzyskanie więcej linków zwrotnych
Jak stwierdzono w badaniach SEOMoz, agencji specjalizującej się w zagadnieniach związanych z linkami ILD, osadzenie wideo na witrynie lub w poście prawie trzykrotnie zwiększa średnią liczbę linków zwrotnych.
Zwiększenie liczby konwersji
Dane przedstawione przez dwie poważne agencje badające marketing internetowy: Aberdeen i Unbounce mówią, że użytkownicy wideo generują 27% wyższą klikalność, a także posiadają o 34% większe współczynniki konwersji w porównaniu z innymi internautami. Efektem tych tendencji jest możliwość zwiększenia tego wskaźnika nawet o 80% na stronie wzbogaconej treścią wideo.
Dotarcie do decydentów
Zgodnie z opinią HighIQ, agencji zajmującej się badaniem i poprawą skuteczności stron internetowych kancelarii adwokackich, trzy czwarte biznesmenów ogląda filmy związane ze swoją pracą. Ponadto 54% kadry kierowniczej wyższego szczebla przynajmniej raz w tygodniu dzieli się z kolegami wideo związanymi ze swoim zawodem. Co ciekawe, to samo badanie ujawnia, że ponad połowa z nich, stojąc przed alternatywą obejrzenia filmu lub przeczytania tekstu na ten sam temat, wybiera pierwszą opcję.
Biznesmeni nie są wyjątkami – HubSpot.com stwierdza, że 72% ludzi ogląda wideo, aby dowiedzieć się więcej o produkcie lub usłudze.
Zwiększenie skuteczności kampanii e-mailowych
Dodanie do wiadomości e-mail filmu, a co za tym idzie wystąpienie słowa „wideo” w jej temacie, zwiększa prawdopodobieństwo otwarcia przesyłki o 19% i podnosi współczynnik klikalności o 65%. Ponadto, według agencji badawczej Syndacast, taki zabiegi zmniejsza liczbę odrzuceń o 26%.
Na stronach wszystkich przytoczonych w artykule agencji marketingowych i badawczych rzuca się w oczy jednakowy przekaz: najbliższe lata będą stały pod znakiem marketingu wideo. Czy naprawdę wzrośnie znaczenie rynkowe tego medium? Dane z poprzedniego okresu wskazują, że jest to możliwe i tendencja do coraz częstszego wykorzystywania filmów w kampaniach reklamowych będzie wzrastała. To ważna wskazówka dla wszystkich tych, którzy zajmują się zawodowo marketingiem produktów i usług.
Warszawa
ul. Elektoralna 13 lok 121
00-137 Warszawa
warszawa@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15
Anna Mazurek
Wrocław
ul. Leszczyńskiego 4 lok 29
50-078 Wrocław
wroclaw@festekipa.pl
tel. 71 307 37 57
Adam Wiśniewski
Poznań
ul. Taczaka 24 lok 103
61-819 Poznań
poznan@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15
Aleksandra Wójcicka
Kraków
ul. Kalwaryjska 69
30-504 Kraków
krakow@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15
Agnieszka Zielińska
Łódź
al. Kościuszki 80/82
90-437 Łódź
lodz@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15
Marek Grabowski
Katowice
ul. Sobieskiego 11 lok. CD18
40-084 Katowice
katowice@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15
Martyna Kaczmarek
Gdańsk
ul. Wassowskiego 12/27
80-225 Gdańsk
gdansk@festekipa.pl
tel. 58 380 08 04
Aneta Stępień
Gdynia
ul. Łowicka 32
81-504 Gdynia
gdynia@festekipa.pl
tel. 58 380 08 04