Animacje reklamowe i promocyjne – cena i przykłady skutecznych filmów
“Zobaczyć to uwierzyć” – te słowa powinny stanowić motto ludzi korzystających z Internetu i oglądających telewizję. Nie będziemy rozpisywać się o niewątpliwie ogromnej mocy filmów reklamowych i promocyjnych oraz korzyściach z nich płynących – bo to wie już chyba każdy marketingowiec. Tym razem skupimy się na konkretnym rodzaju wideo.
Istnieje wiele sposobów promowania swojej marki poprzez film. Może to być nagranie samego mówiącego człowieka, stworzenie krótkiego klipu o historii produktu, film instruktażowy, wizerunkowy itp. Wśród tych możliwości pojawia się animacja. To wyjątkowy rodzaj filmu promocyjnego, który pozwala wykreować dowolny świat bez ruszania się z miejsca, angażowania ekipy filmowej, transportowania kamer, świateł, wybierania aktorów. To tylko niektóre cechy animacji reklamowych.
Niektóre z nich przypominają bajki dla dzieci, ale nawet dorośli nie mogą oderwać od nich wzroku. Zobacz sam:
Animacje reklamowe zbliżają do widza
Opowiadania, bajki i wszelkiego rodzaju opowieści od zawsze były wykorzystywane w celu uczenia, wyjaśniania nowych rzeczy i zjawisk oraz komunikowania się między ludźmi. Animacje mają zbliżoną formę do opowiadań, często opisują historię konkretnego bohatera, która ciekawi widza i angażuje go.
Wszystko zaczyna się od dobrej opowieści, która wyzwala odpowiednie emocje, które z kolei napędzają pożądane efekty
Historia księżniczki, która zachęca do zjedzenia ryżu:
Dodatkowo tworzenie animacji umożliwia Ci wykreowanie dowolnej postaci, z którą odbiorca filmu będzie się identyfikował. Dzięki tej dowolności i swobodzie w kreowaniu możesz stworzyć postać wyglądającą i zachowującą się jak osoby z Twojej grupy docelowej. To sprawi, że bohater, jak i cała historia pokazana w animacji, będą bardziej atrakcyjne i wzbudzą u widzów zaufanie do marki. Firma pokaże się jako znająca swoich klientów i rozumiejąca ich potrzeby.
Niekiedy wykreowana w animacji postać staje się maskotką i znakiem rozpoznawczym firmy, a jej popularność napędza rozpoznawalność marki. Tak było np. w przypadku reklam M&M.
Animacje firmowe pomagają nauczyć i wyjaśnić trudne zagadnienia
Animacja pozwala syntetyzować nawet najbardziej skomplikowane treści i pojęcia, dzięki czemu stają się one łatwe do wyjaśnienia, a tym samym przystępne i zrozumiałe dla widzów. Dodatkowo robi to w sposób szybki i atrakcyjny wizualnie.
Wiesz na pewno, jak ważnym elementem każdego skutecznego wideo są emocje
Animacja reklamowa daje nam bardzo szeroki wachlarz zastosowania emocji. Dobrze animowana postać może rozśmieszać, wzruszać, zawstydzać. Dlatego tak istotne jest, żeby bohater filmu posiadał jak najwięcej cech ludzkich, wyglądał realistycznie.
Animowana reklama power banków, której bohaterowie posiadają ludzkie cechy, mimikę i zachowania.
Tworzenie nowych światów i przesuwanie granic
Firmy uwielbiają wyrażać i podkreślać swoją indywidualność i wyjątkowość. Jednym z najlepszych sposobów na to jest stworzenie czegoś, czego jeszcze nie widziano, co zaskoczy widzów. Animacja nadaje się do tego idealnie. Pozwala stworzyć zupełnie nowy świat i ludzi. Może również przesunąć granice tego, co możliwe do osiągnięcia w realnym świecie, czym potrafi zahipnotyzować widzów.
Spójrz na tę reklamę płatków śniadaniowych – to doskonały przykład profesjonalnej animacji, która spodoba się zarówno dorosłym jak i dzieciom. Spot pokazuje inspirowane dziecięcą wyobraźnią drewniane dinozaury żyjące w harmonii z „żywymi” płatkami ryżowymi.
Animacje mają bardzo szerokie zastosowanie ze względu na to, że dzięki nim można w łatwy sposób wyjaśnić i zobrazować nawet najbardziej skomplikowane zagadnienia. Często stosuje się je w filmach instruktażowych dla wielu branż, w tym farmaceutycznych i medycznych. Dzięki animacji pokarzesz dokładnie wewnętrzne funkcjonowanie maszyny, anatomię człowieka, zobrazujesz proces dokładnego golenia twarzy przy użyciu maszynki, zaprezentujesz procesy chemiczne lub skład leku, można wymieniać w nieskończoność.
Produkcja animacji reklamowych
Wiesz już, jakie korzyści niesie ze sobą stworzenie animowanej reklamy Twojej firmy i produktów. Teraz postaramy się wyjaśnić Ci, w jaki sposób przebiega proces produkcji takiego filmu i co jest w nim najważniejsze.
Cena, budżet i koncepcja
Jak w przypadku każdego innego filmu animacje reklamowe nie mieszczą się w jednej ustalonej cenie. Pomijając fakt, że każdy dom produkcyjny posiada inny cennik, końcowy koszt zależy głównie od stopnia zaawansowania animacji i ilości pracy włożonej w jej stworzenie.
Najtańsze będą proste animacje 2D, które składają się z odpowiednio zmontowanych fotografii lub zrzutów ekranu. Cena wzrasta, kiedy w filmie mają pojawić się ruchome elementy, postaci, które wykonują określone czynności. Tutaj również istnieje wiele możliwości manewrowania budżetem, ponieważ można stworzyć animację składająca się z odpowiednio połączonych gotowych elementów – ze specjalnych, płatnych baz, lub zaprojektować i „powołać do życia” własne postacie, miasta, przestrzenie itp. – ta opcja oczywiście jest droższa i wymaga więcej czasu. Najdroższe jest tworzenie zaawansowanych animacji 3D, jest przy tym najbardziej efektowne.
Koncepcja, czyli pomysł na animację ma kluczowe znaczenie dla budżetu i dla całego przebiegu produkcji
Musisz dokładnie wiedzieć, czego chcesz i jakie efekty Cię usatysfakcjonują, określić szczegółowo grupę docelową oraz kanały dystrybucji filmu – aby dobrać odpowiednią formę i treści.
Scenariusz i storyboardy
Tego kroku nie można pominąć w produkcji animacji. Scenariusz jest kluczowym elementem każdej produkcji filmowej, a rozrysowane storyboardy są nieocenioną wskazówką dla twórców – grafików i montażystów. Dla Ciebie będzie to użyteczne narzędzie, dzięki któremu wyobrazisz sobie końcowy efekt zanim jeszcze rozpoczną się nad nim prace. Przed ostateczną akceptacją będziesz mógł zmienić coś, co ewentualnie uznasz za nie do końca trafione.
Producent i studio graficzne
Tworzenia animacji lepiej nie powierzać amatorom. To wbrew pozorom nie jest łatwiejsze niż produkcja tradycyjnego filmu reklamowego. Stworzenie naprawdę dobrych animacji wymaga doświadczenia i zaawansowanych umiejętności rożnych programów graficznych. Wybierając studio, które zajmie się produkcją Twojej animacji, zwróć uwagę na zasobność portfolio, doświadczenie, opinie klientów oraz na to czy firma jest równie „mocna” w tworzeniu animacji jak tradycyjnych spotów, czy wykonuje takie zlecenia jedynie okazjonalnie.
Rodzaje animacji
Nie wszystkie animowane filmy są tworzone w ten sam sposób. Co więcej, wśród tego typu filmów możemy wyróżnić wiele stylów. Niektóre z nich są krótkie i zabawne, inne fantazyjne i wizualnie olśniewające. Najważniejsze jednak jest to, że niektóre animacje osiągają swoje cele marketingowe lepiej od innych w określonych grupach docelowych.
Powinieneś zastanowić się czego oczekujesz od swojej animacji, do kogo ma trafić i do czego przekonać, a następnie dokonać dobrego wyboru
Animacje screencast
To jeden z najprostszych sposobów tworzenia skutecznej animacji. Polega na przechwytywaniu z ekranu komputera lub smartfona obrazów pokazujących w jaki sposób czegoś używać, coś wykonać itp. Są z reguły dłuższe niż typowe animacje, ponieważ zawierają gruntowne wyjaśnienie omawianego problemu.
Tego rodzaju animacje są dobrą opcja dla początkujących firm, ponieważ stworzenie ich nie wymaga dużych nakładów finansowych. Są też odpowiednią opcją dla firm, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z wideo marketingiem lub posiadają produkt, którego prawidłowe użytkowanie wymaga szczegółowego wyjaśnienia.
Przykład animacji screencast:
Animacje rysunkowe (Cartoon Animation)
Nazywane również filmami rysunkowymi lub filmami animowanymi. Jaka jest ich główna zaleta? Są zabawne, chwytliwe i świetnie sprawdzają się w komunikacji B2C ze względu na wzbudzających sympatię bohaterów, z którymi identyfikują się odbiorcy.
Filmy rysunkowe są jednym z najpopularniejszych stylów animacji, polecanych szczególnie do prezentacji treści w sposób humorystyczny. Jest atrakcyjny ze względu na możliwość tworzenia zabawnych i uroczych postaci. Można też rozwijać w nim obecność marki poprzez zastosowanie jej kolorów.
Tego typu animacja pozwala na szybkie wyjaśnienie danego zagadnienia
Kreskówki od zawsze były wykorzystywane do rozśmieszania ludzi i dostarczania im rozrywki. Dowodem na to są chociażby animowane bajki dla dzieci. Twórcy reklam również od dawna zdawali sobie sprawę z zalet stosowania tego stylu animacji.
Przykładem może być ten film:
Nam również udało się stworzyć zabawną rysunkową animację promującą preparaty do zwalczania gryzoni. Udowodniliśmy, że tak mało przyjemny temat można pokazać w sposób humorystyczny i przyjemny wizualnie:
Animacja tablicowa (Whiteboard)
To rodzaj animacji, który bardzo mocno angażuje widza. Dzieje się tak dlatego, że cała historia jest tworzona na bieżąco. U źródeł tej animacji było realizowanie filmów, w których artysta rysował poszczególne elementy i sceny na tablicy, obecnie robi się to całkowicie cyfrowo, nawiązując jednak ściśle do klasycznej techniki.
Animacje te są doskonałym rozwiązaniem dla wyjaśnienia złożonych informacji w bardzo prosty i przystępny sposób jak na przykład ta, wykonana przez nas animacja typu Whiteboard:
Połączenie prawdziwych aktorów i motion graphics
To bardzo ciekawe rozwiązanie, które przynosi wiele korzyści. Najskuteczniejsze w połączeniu tych dwóch technik jest to, że można wykorzystać to, co w każdej z nich jest najlepsze. Zatrudnienie prawdziwego aktora, który będzie zwracał się bezpośrednio do widzów, jak w rozmowie twarzą w twarz. Jego słowa będą obrazowane za pomocą grafik, które w prosty, a zarazem dynamiczny sposób wyjaśnią omawiane zagadnienie i wzmocnią przekaz skierowany do widza.
Przykład takiego rozwiązania:
Jeśli podoba Ci się każdy styl i nie wiesz, na który z nich powinieneś się zdecydować zobacz ten film:
Jego twórcy pokazali jak sprawnie połączyć różne style animacji i osiągnąć dzięki temu rewelacyjny efekt.
Warszawa
ul. Elektoralna 13 lok 121
00-137 Warszawa
warszawa@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15
Anna Mazurek
Wrocław
ul. Leszczyńskiego 4 lok 29
50-078 Wrocław
wroclaw@festekipa.pl
tel. 71 307 37 57
Adam Wiśniewski
Poznań
ul. Taczaka 24 lok 103
61-819 Poznań
poznan@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15
Aleksandra Wójcicka
Kraków
ul. Kalwaryjska 69
30-504 Kraków
krakow@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15
Agnieszka Zielińska
Łódź
al. Kościuszki 80/82
90-437 Łódź
lodz@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15
Marek Grabowski
Katowice
ul. Sobieskiego 11 lok. CD18
40-084 Katowice
katowice@festekipa.pl
tel. 22 299 12 15
Martyna Kaczmarek
Gdańsk
ul. Wassowskiego 12/27
80-225 Gdańsk
gdansk@festekipa.pl
tel. 58 380 08 04
Aneta Stępień
Gdynia
ul. Łowicka 32
81-504 Gdynia
gdynia@festekipa.pl
tel. 58 380 08 04